lördag 14 juli 2007

Lika som bär.......nix


Semestern flyter på som det ska. Nu har också solen lyst på oss ett par dagar. Härligt! I går hade vi lånat Er farbrors båt och var ut med ett några goda vänner. Resan gick till Hällskär. Ni fick vara pirater leka en piratlek. Sedan blev det middag och bad hemma hos oss. Mycket trevligt.

I bland funderar jag hur ni kan vara så olika? Det är helt otroligt att ni är bröder egentligen. Och ni är olika på nästan alla plan. Ni gillar olika mat, ni leker olika lekar osv.

Axel kräver betydligt mer stöd av oss till allt. Malte är betydligt mer självgående.

Kan det vara att vi uppfostrat er på olika sätt?

Kanske, till viss del men definitivt inte hela sanningen.

Redan på BB kunde man se stor skillnad. Axel fick vi väcka när han skulle äta och kittla han under fötterna så han inte skulle somna om. Malte skrek som en galning om han inte fick mat direkt.

Så jag tror att man föds med en personlighet och den är väldigt svår att forma om. Uppfostran har stor betydelse, visst men du Axel hade inte blivit som lillebror om vi uppfostrat dig på samma sätt. Det skulle till att börja med inte gå. Men det skulle vara kul att veta i procent hur mycket som kommer från er personlighet och hur mycket som kommer från uppfostran att ni blivit till vad ni är idag och kommer att bli i framtiden.

Tjorvigt inlägg alltså, fattar knappt själv vad jag skrivit men jag hade en tanke iaf.

2 kommentarer:

Anonym sa...

UUUUUnderbar dag. Tack.
Din lek, vet du, den var ingen lek utan utvecklande pedagogik på hög nivå...en lek-tion fast å andra sidan är det väl så en riktigt bra lek ska vara. :)

Anonym sa...

Hej!
Våra fyra barn är också sina alldeles egna personligheter. På gott och ont.
Visst blir de formade av sin plats i syskonskaran men jag tror att personligheten är säkert 70 preocent eller nåt...
Hoppas det i allafall.
Nu har jag lagt in en bild på en cementplatta jag gjorde med barnens fotavtryck. Skitlätt .Och kul.