tisdag 3 juli 2007

Max eller minimum tid framför datorn



Nästan 4 dagar utan dator. Vi har varit på Mormor och morfars stuga i Bodsjön där vi ställt upp husvagnen. Det har varit ruggigt mysiga dagar. Sol, bad, bastu, kubb, krocket, badminton, dart, fiske, utflykt mm. Ja, listan kan göras lång vad man hinner om man tillbringar några dagar utomhus. Men nu är det bara att konstatera att visst är datorn lite beroendeframkallande. Jag har inte gått min "kvällsrunda" i cybervärden på 4 dagar så nu har jag lite att ta igen.
Men då börjar jag fundera hur mycket tid förlorar man egentligen när antingen ni eller jag sitter vi datorn, tv:n, eller något spel ?
För att spara på samvetet struntar jag i den uträkningen, men jag konstaterar iaf att det är en hel del. Och förmodligen alldeles för mycket. Vi försöker ju att begränsa er tid framför dessa prylar, och det tror jag gör er gott. Har ni suttit för mycket så ser man att ni får sämre humör och visst påverkar spel er ganska mycket, Ord, gester osv.
Samtidigt är datorer ett jätteverktyg i er utvecklig så att förbjuda den helt vore nog dumt. Det finns ju jättebra och utvecklade spel som ni gillar och visst är det en stor fördel att kunna använda en dator. Jag skulle nog helst vilja att ni spelade hockey eller fotboll eller lekte i stället för att sitta vid datorn. Men man kanske ska tänka om? För vad har ni mer nytta av senare i livet?
Jag hörde om en pappa vars pojke spelar i tv-pucken som var djupt oroad om sin son som inte alls var intresserad av datorer bara av hockey och undrade vad det skulle bli av hans son när han blir stor?. Lyxproblem tycker jag men när man tänker efter så ligger det nog mycket i det. För chansen att kunna leva på t.ex. hockeyn är nog minimal jämfört med att kunna leva på ett datajobb. Jaja, jag har misslyckats med båda sätten, så jag blev trafiklärare i stället!
snäppet över parkbänken, men ett jobb iaf.

Så summan av kardemumman är alltså att kanske man ska införa minimitid i stället för maxtid framför datorn?
Vad tror ni om det grabbar? HEHEHE

Kolla gärna in på min "frökenkompis"(http://www.klassiskt.blogspot.com/) blogg som arbetat med ett projekt att lära en "ettan" klass att skriva sig till läsning med hjälp av hockeyklubban eller om det var datorn.
Bifogar lite bilder från de sista dagarna också.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Så jag känner igen det där, med fyra pojkar som blir 19, 17, 14 och 6 år i år...

Gränsen vi satte var att så länge kompisar drog mer än att sitta ensam vid datorn så var allt ok...

Fast de äldsta har ju alltid varit sportkillar så där har det inte varit några problem. 14-åringen däremot är inte idrottsintresserad alls så där har det funnits och finns utmaningar....

Lycka till!!!

Anonym sa...

Tack för länkningen :)

Steffe sa...

Maria: Fyra grabbar.......dom blir lugnare med åren va?? Eller??

Erran: Du är ju min idol.

Anonym sa...

Själv har jag köpt ett jättebra program som heter pctid. www.pctid.se Nu har barnen gjort det till en sport att både spara och hushålla med sin tid framför datorn. Innan fick jag nästa bryta bort sonen som inte har något fritidsintresse alls. Lättare med dottern som spelar fotboll. Lagom är bäst.
Mvh Johan