tisdag 11 september 2007

Dåligt självförtroende

I kväll har vi varit på föräldramöte på er skola. Jag var med din fröken Malte, och mamma var med Axels. Allt verkar flyta på som det ska. Malte du har kommit in fint i din nya grupp men det var väl ingen överraskning. Du är ju lite som en camiliont väldigt anpassningsbar. Du Axel tror jag har taggat ner ganska rejält och det är skönt. I kväll när vi trodde du somnat hörde vi att du var vaken och ledsen. Du var så besviken att du inte kunde läsa. Vi tröstade dig och berömde dig på allt du är duktig på. Sen är det tyvärr så att du inte har värdens bästa själförtroende (du borde få lite av pappas). Och det blir så att du går in med en inställning att du inte kan vilket medför att du inte vill prova för du tycker det är så jobbigt att misslyckas. Vi som sitter brevid hör hur du läser riktigt bra men du hör det inte själv för din hjärna säger att du inte kan. När jag säger att jag hör precis vad du läser så säger du dumma öron till dina.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åhhh, det är så jobbigt och sorgligt när barn är så där hårda mot sig själva... Som förälder tror jag att det enda man kan göra är att vara tillåtande mot sig själv, visa barnen att man misslyckas med saker och bara börja om igen och försöka på nytt... Det är en otrolig balansgång inte ge dem duktighetskomplexet men inte heller låta dem tycka att strunt samma... Har i alla fall två av fyra som har varit sådana och en av de andra två tror jag är så innerst inne men har valt lite fel väg att hantera det... Så är det men jag förstår att det tar i hjärtat när man hör och förstår hur de tänker om sig själva och är kritiska mot sig själva...

Ha det gott nu!!!

Erica sa...

Du... han lägger så stor möda på att läsa/koda av att han inte har krafter kvar att höra eller förstå och därför blir det obegripligt i hans öron. Spela in honom och låt honom lyssna på sig själv. Du har en ljudinspelare i datorn (Tillbehör - underhållning - ljudinspelaren)Då hör han att det faktiskt går att förstå. Lycka till :)

Steffe sa...

Läsningen har faktiskt börjat lossna. Han läser mer och mer. Har inte hunnit testa ditt tips fröken men det var ju grymt smart(igen)!!!