måndag 20 augusti 2007

Ett överläge som blev underläge

Så var det då gjort! Första skoldagen för dig Axel. Och Malte började förskoleklass. Jag ska sammanfatta mina känslor om det i morgon (Haha säger ni som följt min blogg).
Tänkte bara skriva om en annan incident som hände i kväll. Du och jag Axel kom ihop oss i kväll. egentligen inget allvarligt men jag var trött och du lyssnade inte så bra. När jag bett dig komma in typ 7 ggr. och du sa jag ska bara........ då brann det för din trötta pappa. Jag gick ut och hämtade dig och kastade in dig i ditt rum. Sedan gjorde jag lillebror klar för kvällen och la mig och läste för honom. Då kom du ut ur ditt rum och sa att du också ville höra. Jag förklarade att du hade "sumpat" din kvällsläsning. Mera gråt och du sprang in i vårat sovrum. Bra ropade jag och du kommer inte ut före du slutat gråta, tänkt över vad som gått fel och funderat ut vad du ska säga till pappa. Ett typ 2 sek var du förstås ute. Jag kastade in dig igen och låste dörren (obs inget jag brukar göra men nyckel satt i dörren så det blev bara så). (Obs igen! Om det är förbjudet att låsta in sina barn så gjorde jag inte alls det). Jag fortsatte och läsa för lillebror när plötsligt vår dörr smälls igen och någon låser in oss. Socialtjänsten tänker jag först. Men sen hör jag din ljuva stämma Axel.
- Du får inte komma ut om du inte läser för mig.
Du hade förstås smitit ut genom balkongdörren sprungit runt huset, hämtat samma nyckel som jag just låst in dig med. Och nu satt jag där.
- Snälla Axel försökte jag.
– Bara om du läser för mig.
– Kommer inte på fråga. Släpp ut mig nu!
– Glöm det.
Jag tänkte hur löser jag detta nu då? jag kan ju inte ge med mig. Men jag kan ju inte heller sitta här hela kvällen. Läge för lite hot!
– Du Axel det där du har surrat om att du vill ha. Och som vi nästan lovat du ska få. Det kan du fet glömma om jag inte är ute härifrån inom 5 sek.
– Ok pappa och förlåt för att jag inte lyssnade.
Klick och sen var det jag som körde skutan igen.......puh....
Sen fick jag gå på toa och skratta tyst för mig själv.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Godmorgon! Läser och skrattar! Det gäller att hålla tungan i rätt mun och inte tappa fattningen!! Ha det bra! Peter

Anonym sa...

Ha, ha.. underbart!! Vet inte riktigt vem som "vann" dispyten.. men båda blev nöjda och det är väl huvudsaken!! Det jag känner igen dig i Axel är nog den där "klurigheten" och viljan.. som jag minns som storasyster var du väldigt GLAD som liten och envis som en "rödgris" men det vet du nog.. Allt är bra med oss här! Ska bli spännande att läsa hur killarna hade det i skolan.. Kram syster

Steffe sa...

Peter: Godkväll! Undrar just om det är Peter som mailade mig några uppmuntrande ord i våras ?? I så fall är det bara att bocka och tacka för all uppmuntran från ett riktigt proffs! Hoppas att det är ok att jag länkat till dig? skulle svarat på mailet för länge sen men jag hade tydligen raderat det.

Syrran: Som du vet använder jag det envisa och förlorar sällan en dispyt och det känns som det blir många fler mellan oss 2 envisa. Kan du trycka på kuvertet under några av mina inlägg och maila mig så jag får din Mail ?? kram

Anonym sa...

Självklart var det du som vann eftersom han inte fick sagan eller????

Men så där är det, han är lite ovanligt uppfinningsrik bara... Det är kreativt och visar på lösningsförmåga men.... Inte med hot... Skrattade dock gott, riktigt gott och ser min 6 årige kille stå med trumpen min och säga: Om jag inte får en glass idag så tänker jag gå ut på gatan... Hahaha, för mig blir det ju dubbelmening men... Inte ge sig...

Steffe sa...

Maria: Nix han fick inte sagan. Men det känns som han måste få den där andra grejen som jag hotade om.