tisdag 21 augusti 2007

Tankar om skolan


Ja, nog var det alltid med blandade känslor när vi hela familjen tog oss till Axels första skoldag.
Första skoldagen började faktiskt kl 17.30 så vi kunde gå allihopa och det var ett bra upplägg.
Lite pirrigt var det nog för er gubbar med det släppte fort. Axel hade ju precis samma klass som i fjol, medan däremot du Malte som började förskoleklass fick en hel del nya vänner. På vägen till uppropet sneddade vi över fotbollsplanen som man spelat så många matcher på, sommar som vinter. Och det pirrade i magen och man minns precis hur kul det var på rasterna. Vi fortsatte mot skolan och ju närmare vi kom så knöt det sig mer och mer i magen. När vi kom fram sneglade jag på klassrummet man suttit i så många gånger. Det var där man fick sitta om man inte kunde sitta still utan att busa. Jag minns min tid här på skolan med blandade känslor. Som förmodligen de flesta gör.
O ena sidan alla roliga minnen för livet. Men samtidig minns jag skoltiden som något mycket jobbigt och faktiskt ganska hemsk många gånger. Men vi människor är ju väldigt olika och jag tror helt enkelt inte jag är skapt för att sitta i en skolbänk. Jag har aldrig kunnat sitta still. Och har alltid varit ”klassens clown” spelat allan och förmodligen varit en pina för mina klasskompisar och framförallt lärarna. Egentligen har jag nog alltid haft ganska lätt för att lära mig saker så det är liksom inte det som felat. Men för mig känns det jobbigt att veta att ni nu ska tillbringa minst 12 år i skolan. Jag kommer att göra allt för att det ska gå bra för er och att ni inte ska bli skoltrötta allt för tidigt. Men samtidigt vet jag ju att äpplet inte faller långt från trädet. Och nog ser jag mycket Steffe i dig Axel. Men det kändes bra med fröken och visst kommer detta att bli sten kul (första åren iaf).

På tal om det där klassrummet så har jag faktiskt ett minne att jag smet ut genom fönstret när jag var tillsagd att inte lämna rummet. Och med tanke på gårdagens inlägg fattar ni säkert det där med äpplet !!

Och BTW så fick jag i dag veta att jag kommit in på en utbildning på lärarhögskolan i Stockholm………..hahahahaahah där fick ni alla tvivlade och förtvivlade fröknar och magistrar ………….nu är jag er i hasorna hahaha !!!!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Stefan! Visst mejlade jag Dig i våras. Kul att Du uppskattade de raderna. Grattis till intagningen!
Min "proffsighet" är inte mycket att hänga i granen. Det blir mest allmänt svammel nuförtiden. Helt OK med länkningen! Tittar in på Din blogg varje dag och njuter av Dina rader! Hej! Peter

Anonym sa...

Kära bror.. som du vet är jag inget datasnille he, he.. fick inte till det med att maila dig..
min mail är mitt förnamn.efternamn@aditech.se..
Skoj att du sätter dig på skolbänken igen när var det du skulle dit första gången?? Krama frun och barnen.. syster/faster

Anonym sa...

Grattis!!! Det är ju skoj, har en lillasyster som är lärare...

Du, jag tror att ni som inte trivdes riktigt i skolan har en mycket viktig betydelse i skolan för de barn som inte riktigt trivs... Man måste ju vara lite uppfinningsrik (ja, just det på tal om äpplen...fniss...) och det tror jag att de som det inte riktigt gick som på räls för i skolan kan klara bättre än andra...

Lycka till!!!

Anonym sa...

Grattis och välkommen i kollegiet :)

Oroa dig inte för grabbarna. Det kommer att gå bra!

Steffe sa...

Måste nog förtydliga. Ska inte bli lärare (fast det är jag ju igentligen redan) utan jag ska utbilda mig till utbildningsledare.